Sunday, November 28, 2010

hukum vs adat ???

okay entry kali neh takde lah bestt sangat pon .
actually sekadar nak share something jea .
let me see . well sangat lah conpius bila
nak mempersoalkan pasal hukum and adat neh .
macam aku sendiri , mama keturunan minang kabau
and papa pulak keturunan kampar . takde masalah
pon sebelah papa sebab mereka masih mengekalkan
adat temenggung and mengutamakan hukum islam dari adat :)
tetapi berbeza pulak ngan sebelah mama neh yang
ade lagi antara mereka yg masih mementingkan adat
dan membelakangkan hukum islam . macam adik arwah
nenek aku ade ke patut cakap adat kami tak boley langgar
sebab hidup mati kami memang ngan adat . seriously this is nonsense !!!!


kami sedara-mara neh mane boley nak bercintan2 neh apekan lagi
sampai nak kawen kan alasannya sebab kami neh sama suku and
dalam adat negeri sembilan kami satu suku neh tak boley kawen .
bagi dorang bila da langgar adat neh macam da buat something yg
sangat memalukan dah ! WHAT THE...........................!!!!!!!!!
okay berbalik kepada HUKUM ISLAM pulak , takde pon bende2
mengarut macam neh kan ???? antara HUKUM and ADAT
of course lah HUKUM melebihi ape-ape pon kan ??
so aku semacam tak boley terima semua neh sebab
bagi aku adat2 neh mane nak pakai da sekarang .
walau ape pon terjadi kite akan back to the basic means kita akan
merujuk kepada HUKUM ISLAM and kite pon hidup sebagai ISLAM
jugak kan ??? kau mati bawak ADAT ke ???


seriously aku memang tak boley terima semua neh !!!
kami sedara-mara pon mane boley nak rapat2 sangat
takut nanti bercintan2 pulak !!!! bagi aku tak adil kott
semua neh !!!!! sumpahhhhh BODOH !!!!!! huhuh ~.~'
so now aku sangat paham lah pegangan sedara-mara
aku yg masih kuat adat tuh yg berfikiran kolot plus molot tuh !!!
bagi mereka biar mati anak , jangan mati adat . terok kan2 ?? huhu
aku pon ade terfikir dorang neh da sampai tahap kritikal da kott
yelaaa sebab nye ape yg HALAL dari segi HUKUM ISLAM tapi
DIHARAMKAN dari segi ADAT ?????

persoalan yg masih tak terjawab lagi -.-'